Niemedyczne forum zdrowia
27-05-2024, 16:03 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Sklep Biosłone --> wejdź
 
   Strona główna   Pomoc Regulamin Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Mit brązowego ryżu  (Przeczytany 21459 razy)
Mistrz
*


Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
MO: 05.03.2000 – 2070
Skąd: Hogwart
Wiadomości: 10.596

WWW
« : 16-01-2009, 13:27 »

Warto przeczytać ten artykuł nadesłany przez Grażynę: http://www.google.pl/search?q=Wsp%C3%B3%C5%82czesne+badania+na+temat+wp%C5%82ywu+fruktozy+i+cukru+na+zdrowie&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a

Moją uwagę zwrócił poniższy fragment, który cytuję:
Cytat
Norman Swan: Tak się często zastanawiam, wiem o tych wszystkich rzeczach na temat przetworzonych produktów i związanym z z nimi  demonicznym przemyśle spożywczym, ale niech mi pan wytłumaczy zagadkę, dlaczego Azjaci są szczupli, lub też byli tradycyjnie szczupli przez wieki jedząc przetworzony ryż, przecież oni jedzą biały ryż, oni nie lubią ryżu brązowego i ja wcale nie mam im tego za złe.
Robert Lustig: Nie ma problemu, mogę to łatwo wyjaśnić. Spójrzmy na dietę Atkinsa: dieta Atkinsa nie ma węglowodanów, ma dużo tłuszczu i działa. Dieta japońska, dużo węglowodanów, bez tłuszczu i też działa. Gdy połączymy te diety to dostajemy coś co się nazywa McDonaldem i co po prostu działa źle. Powstaje więc pytanie, co to takiego jest w diecie japońskiej, że pomimo, iż spożywają oni biały ryż, to  jest z nimi dobrze? Odpowiedz na to jest prosta: fruktoza, ponieważ fruktoza to tak naprawdę nie węglowodan. Jeśli przyjrzymy się jej metabolizmowi to nasza wątroba przetwarza fruktozę tak ja tłuszcz: nie powoduje ona wydzielania insuliny, tak jak i tłuszcz. Ona powoduje tą de novo lipogenezę.
Norman Swan: Produkcje tłuszczu.
Robert Lustig: Produkcję tłuszczu wewnątrz wątroby, odkładanie się tłuszczu w wątrobie, dokładnie tak samo, co czyni alkohol, i alkohol jest jak tłuszcz. Tak więc mamy tutaj do czynienia z węglowodanem, który działa podobnie jak tłuszcz; jeśli więc nie jesteśmy na diecie japońskiej to co jemy? Chipsy, batoniki, precelki (snackwell), a co oni robią? Oni dodali do nich cukru, bowiem bez niego byłyby one niesmaczne; tak więc niskotłuszczowa dieta nie jest dietą niskotłuszczową; dieta niskotłuszczowa zawierająca fruktozę jest w rzeczywistości dietą wysokotłuszczowa i ten fakt wyjaśnia wszystko. Japończycy jedzą co prawda dużo białego ryżu, ale oni jeszcze do tego spożywają duże ilości błonnika w postaci warzyw i nie jedzą fruktozy.
W diecie japońskiej nie było fruktozy, ale jest ona w obecnych czasach i to jest właśnie powodem dlaczego liczba dzieci otyłych w Japonii wzrosła dwukrotnie w ostatnich dziesięciu latach, podczas gdy liczba otyłych wśród dorosłych pozostała bez zmian.
Norman Swan: I jakie są tego powody?
Robert Lustig: Takie, że dorośli żywią się tradycyjnie, a dzieci tak jak my w Ameryce.
Azjaci są szczupli, lub też byli tradycyjnie szczupli przez wieki jedząc przetworzony ryż, przecież oni jedzą biały ryż... Ten dający do myślenia fragment podkreśliłem.
Zapisane

Jeśli nie wiesz nic, dasz sobie wmówić wszystko
hajdi
« Odpowiedz #1 : 16-01-2009, 13:39 »

Cytat
W diecie japońskiej nie było fruktozy, ale jest ona w obecnych czasach
W czym jest obecna ta fruktoza, której ci Japończycy nie jedzą?
Zapisane
Rysiek
*


Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
MO: 31-05-2008
Skąd: Stąd
Wiadomości: 1.810

« Odpowiedz #2 : 16-01-2009, 13:54 »

W chipsach, batonikach, precelkach, bo

Cytat
Oni dodali do nich cukru, bowiem bez niego byłyby one niesmaczne
Zapisane

hajdi
« Odpowiedz #3 : 16-01-2009, 14:24 »

To rafinowany cukier zaliczamy do fruktozy?
Zapisane
Rysiek
*


Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
MO: 31-05-2008
Skąd: Stąd
Wiadomości: 1.810

« Odpowiedz #4 : 16-01-2009, 14:36 »

Ale może oni właśnie tą fruktozą posłodzili te wafelki, że niby zdrowiej? Grażyna pisała, że nawet do pieczywa jest dodawana, więc może to właśnie w tym kontekście było użyte słowo cukier.
« Ostatnia zmiana: 16-01-2009, 14:39 wysłane przez Rysiek » Zapisane

Chamomillka
***


Offline Offline

Płeć: Kobieta
MO: 08-10-2007
Skąd: Śląsk
Wiadomości: 691

« Odpowiedz #5 : 16-01-2009, 14:42 »

W słodyczach obecnie niewiele jest cukru, tylko przeważają właśnie owe słodziki. Dlatego  wszystkie te wynalazki typu batoniki itp. są tak potwornie słodkie  confused.
Zapisane

"Zdrowie nie jest wszystkim, ale bez zdrowia wszystko jest niczym"  Ks. Jan Twardowski
hajdi
« Odpowiedz #6 : 16-01-2009, 15:33 »

OK, przeczytałem cały artykuł i teraz się rozjaśniło.
Ta rafinowana fruktoza, to po prostu jeszcze jeden słodzik.
Prawda jest taka, że osoby, które unikają tych śmieci nie mają problemu z sacharozami, fruktozami i innymi aspartamami. Po prostu: śmieci to śmieci.
Zapisane
Mistrz
*


Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
MO: 05.03.2000 – 2070
Skąd: Hogwart
Wiadomości: 10.596

WWW
« Odpowiedz #7 : 16-01-2009, 16:57 »

Cytat
Mistrz zwrócił uwagę na ryż brązowy i biały, który u Japończyków wcale nie powoduje otyłości
Zwróciłem uwagę na ryż brązowy, którego Japończycy nie jedzą, tylko my, ogłupieni jakimiś teoriami nie z tej ziemi.
Na jeszcze jedna rzecz należy zwrócić uwagę, a mianowicie że fruktoza jest po prostu konserwantem i choćby z tego względu jest ładowana gdzie się da.
Cytat
Po prostu: śmieci to śmieci.
I tego należy się trzymać, a nie dywagować, czy jakiś napój ma za mało fruktozy, za dużo czy w sam raz. A jakie to ma znaczenie, skoro to śmieć?

Dodano: 16-01-2009, 19:37
Tu warto gwoli formalności i sprawiedliwości dodać, że fruktoza, tak samo jak glukoza czy sacharoza są całkiem porządnymi cukrami, ale... gdy występują w naturze, głównie w owocach i miodzie. Natomiast gdy są z tych naturalnych produktów roślinnych wyekstrahowane, czyli wyzbyte z wszystkich innych substancji występujących w naturze - stają się po prostu toksynami pochodzenia naturalnego, tak samo jak wyekstrahowane witaminy, minerały i pozostałe lekarstwa pochodzenia naturalnego, zwane zwodniczo suplementami.
« Ostatnia zmiana: 16-01-2009, 19:37 wysłane przez Mistrz » Zapisane

Jeśli nie wiesz nic, dasz sobie wmówić wszystko
Grzegorz
« Odpowiedz #8 : 22-01-2009, 00:23 »

A czy w tym wszystkim nie chodzi o to, że ryż brązowy ma więcej błonnika i dlatego jest bardziej polecany?
Zapisane
Zbigniew Osiewała (Zibi)
« Odpowiedz #9 : 22-01-2009, 10:27 »

Oczywiście, że o to chodzi.

W czasie II Wojny Światowej, Amerykanie będący w niewoli u Japończyków, dostawali do jedzenia ryż pastewny z dużą zawartością błonnika, i prawie na nic nie chorowali. Zaś Japończycy jedli ten ryż oczyszczony i mieli tendencje do owrzodzeń żołądka.

Tylko teraz należy sobie zadać pytanie, czy ten ryż brązowy posiada łuskę i czy jest napromieniowany? Na dzikim ryżu - wyraźnie widać łuskę, ale kto zagwarantuje, że wszystkie ziarna z krajów orientalnych nie są konserwowane poprzez napromieniowanie. Czy nie lepiej spożywać nasze kasze?
« Ostatnia zmiana: 17-11-2011, 14:00 wysłane przez Zibi » Zapisane
Mistrz
*


Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
MO: 05.03.2000 – 2070
Skąd: Hogwart
Wiadomości: 10.596

WWW
« Odpowiedz #10 : 22-01-2009, 10:39 »

Cytat
czy nie lepiej spożywać nasze kasze?
Lepiej! Wciąż twierdzę, że ryż to dziadostwo - jaki by nie był.

Swoje zdanie w tej kwestii przedstawiłem http://bioslone.pl/forum/index.php?topic=225.new#newtutaj
« Ostatnia zmiana: 17-11-2011, 14:01 wysłane przez Zibi » Zapisane

Jeśli nie wiesz nic, dasz sobie wmówić wszystko
Grzegorz
« Odpowiedz #11 : 22-01-2009, 20:21 »

Czyli wszystko jasne, a ja też wolę kaszę smile
Zapisane
gumppek
« Odpowiedz #12 : 19-03-2009, 21:53 »

Oto skład ryżu i kaszy – gotowanych bez soli
                                            ryż, biały          ryż, brązowy   kasza, gryczana
Energia            119 kcal             107 kcal               63 kcal
Białko            2.36 g      2.13 g      2.6 g
Tłuszcze         0.28 g      0.57 g      0.51 g
Węglowodany         25.93 g      22.98 g      13.2 g
Indeks glikemiczny      80      65      54
Tryptofan         0.03 g      0.03 g      0.04 g
Treonina         0.08 g      0.08 g      0.1 g
Izoleucyna         0.12 g      0.1 g      0.13 g
Leucyna                    0.18 g      0.18 g      0.19 g
Lizyna            0.07 g      0.08 g      0.16 g
Metionina         0.07 g      0.05 g      0.05 g
Fenyloalanina         0.12 g      0.12 g      0.1 g
Walina            0.15 g      0.15 g      0.14 g
Kw. tł. nasycone                 0.06 g      0.15 g      0.09 g
Kw. tł. jednonienasycone              0.07 g      0.16 g      0.17 g
Kw. tł. wielonienasycone              0.1 g      0.22 g      0.18 g
Błonnik            0.69 g      4.46 g      1.11 g
Woda            71.43 g      74.32 g      83.69 g
Wapń            3.33 mg              9.4 mg      7.37 mg
Żelazo            0.19 mg              0.37 mg              0.65 mg
Magnez                     5.82 mg   32.81 mg   36.02 mg
Fosfor            47.09 mg   70.68 mg   72.11 mg
Potas            31.52 mg   74.29 mg   87.21 mg
Sód            1.12 mg               2.42 mg   1.3 mg
Cynk            0.73 mg               0.45 mg   0.63 mg
Miedź            0.05 mg               0.05 mg   0.07 mg
Mangan                     0.41 mg    0.68 mg   0.36 mg
Selen            3.48 mcg         0.41 mcg
Witamina E         0.11 mg                    0.05 mg
Witamina B1         0.01 mg                0.11 mg   0.07 mg
Witamina B2         0.01 mg                0.01 mg   0.01 mg
Witamina B3         0.19 mg               1.41 mg   0.26 mg
Witamina B5         0.14 mg               0.38 mg   0.07 mg
Witamina B6         0.09 mg               0.14 mg   0.1 mg
Kwas Foliowy         2.8 mcg_DFE   3.88 mcg_DFE   12.89 mcg_DFE

Zaznaczyć należy, iż kasza gryczana nie ma hipotetycznie glutenu, choć jak wyczytałem na forach poświęconych celiakli, Ze często jest nim zanieczyszczona. Ale to już wina pewnie młynarzy. Swoją drogą ryż brązowy nie jest jednak taki sam jak inny ryż brązowy. To samo dotyczy kaszy. Tu istotnym jest gdzie rósł i jak był uprawiany. Dotyczy to także tatarki.
Ja osobiście jem kaszę graczaną. O jęczmiennej i jaglanej opinie są różne. Jedni zachwalają inni nie polecają. Ryżu nie jem lub jem sporadycznie, choć były czasy, że lubiłem go. I to super niezdrowo z kurczakiem i marchewką. Ale to było tak dawno, że już nie pamiętam. To był przysmak "studenckiej stołówki". Ale wtedy to różne rzeczy smakowały. Czyli jak to powiedział  Faure prawda musi być uszminkowana, inaczej nikt w nią nie uwierzy.
Zapisane
Mistrz
*


Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
MO: 05.03.2000 – 2070
Skąd: Hogwart
Wiadomości: 10.596

WWW
« Odpowiedz #13 : 20-03-2009, 01:09 »

Cytat
Oto skład ryżu i kaszy – gotowanych bez soli
Co za głupek je ryż albo kaszę bez soli?
Zapisane

Jeśli nie wiesz nic, dasz sobie wmówić wszystko
Mistrz
*


Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
MO: 05.03.2000 – 2070
Skąd: Hogwart
Wiadomości: 10.596

WWW
« Odpowiedz #14 : 20-03-2009, 01:12 »

Cytat
Swoją drogą ryż brązowy nie jest jednak taki sam jak inny ryż brązowy.
Jakie to odkrywcze...
Zapisane

Jeśli nie wiesz nic, dasz sobie wmówić wszystko
ewabrak
« Odpowiedz #15 : 30-08-2009, 21:42 »

Cytat od: Mistrz
Ja nie mam możliwości sprawdzić siły kiełkowania ryży brązowego, gdyż go po prostu nie kupuję, tak samo jak białego, ale gdyby ktoś chciał się pokusić o eksperyment z kiełkowanie ryżu, to proszę, by podzielił się z nami wynikiem tego eksperymentu.

No więc pokusiłam się, bo od pewnego czasu mam okropny apetyt na brązowy ryż z masłem (na kasze zresztą też) i sama byłam ciekawa co wyjdzie z tego eksperymentu.
Wrzuciłam do słoika z wodą 10 ziaren ryżu (firma Sonko) i na drugi dzień dosłownie wszystkie wykiełkowały.
Czyli chyba nie jest najgorzej z tym ryżem?..
Zapisane
Ceo
Częsty gość
**


Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
MO: 20.07.2009.
Wiadomości: 91

« Odpowiedz #16 : 31-08-2009, 21:48 »

Czyli wynika z tego, że ryż brązowy nie jest napromieniowany i można go spokojnie jeść, jako "lepszy" od białego?
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
Design by jpacs29 | Mapa strony
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!